Kyllä, kyllä se on ihan jokaisen euron arvoinen. Tipi. Meidän Tipi. Rewaco Chopper HS4 Juuri Tipin sydämeksi Custom-rakennettu 1800cm3 kuplavolkkarin koneella. Salon Seudun Sanomat Torstaina 5.5.2022
Tänään tiellä tuli vastaan tällainen yhdistelmä. Kolmipyöräinen moottoripyörä vetää perässää pientä matkailuvaunua. Tässä ehkä yhdistyvät moottoripyöräilyn ja matkailuvaunuilun parhaimmat puolet.
Katso tästä muita Päivän kuvia. // TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
TAGIT • Kolmipyörä • Kolmipyöräinen moottoripyörä • Päivän kuva • Trike • Päivän kuva: Kolmipyöräinen moottoripyörä ja matkailuvaunu
https://autotoday.fi/paivan-kuva-kolmipyorainen-moottoripyora-ja-matkailuvaunu/?fbclid=IwAR0Nb51EinmPdd3mR2SOLgUBzWB-Ij52Eu07YtM34Trlia6Ke1Jbodx4mEU
Juvan tapahtumassa kirjoitettiin juttu Juva-lehteen. Ko. lehden voi pyytää kerhon sihteeriltä kunhan maksaa postimaksun 1,85€ kerhon tilille.
Juttu muokattu muodoltaan näille sivuille näytettäväksi. Jutun kuvat löytyvät lopusta.
Jutun on kirjoittanut Joni Mäki-Petäjä 30.4.2021 Lestijoki lehdessä.
Jope Ruonansuun piirtämä karikatyyri löytyy Määttälästä löytyy hallin seinästä. Trike. Seppo Määttälällä on ollut kolmipyöräinen moottoripyörä maanantaista asti Himangalla.
Himankalainen Seppo Määttälä, 71, on viimeisen päälle moottoripyörämies. Viime kesänäkin moottoripyörän matkamittariin tuli lisäystä yli 50 000 kilometriä. – Kaarreajossa huomasin viime kesänä, etten uskalla enää kallistaa moottoripyörään ihan nuorten miesten tapaan. Siitä se ajatus lähti liikkeelle ja viime syksynä soittelin Korialle Kainulaisen Arille onnistuisiko muuttaa moottoripyörää tukevampaan muotoon, Määttälä kertoo. Ari Kainulainen on toimitusjohtajana Arekalla, jossa Määttälän moottoripyörästä tehtiin trike eli kolmipyöräinen moottoripyörä.
Trike on nykyajan rollaattori, Määttälä naurahtaa. Toholammilla syntynyt ja "tulvaveden mukana" Himangalle ajautunut Määttälä on erittäin tyytyväinen, kun sai triken maanantaina hallilleen. – Tämä on erinomainen vaihtoehto minulle. Vähän kuin yhdistelmä autolla ajoa ja moottoripyöräilyä. Kun tässä mennään jo kahdeksattakymppiä niin kiire on jo mennyt, voi aloittaa nautiskelun, Määttälä tuumii. Määttälän trikessä on lähes kaikki lisävarusteet. Joni Mäki-Petäjä Taas mennään.
Parisen vuotta sitten Määttälä jätti yrittäjän elämän ja alkoi enemmän tai vähemmän vapaaherraksi, vaikka näin sivulliselle näyttää, että Määttälällä on edelleen monta rautaa tulessa. – Päivääkään en ole päätöstä katunut. Kyllä tämä on parasta aikaa elämässä, Määttälä myhäilee. Elämäntyönsä Määttälä on tehnyt vuodesta 1982 toimineen Koukkukuljetus oy:n perustajana. Määttälä myi firman vuonna 2010. Siinä työssään hän omistautui pieteetillä kuljetusalaan ja sai mm. Pohjanmaan kuljetus- ja logistiikkajärjestön myöntämän vuoden liikenteenharjoittajan palkinnon 2005. Koukkukuljetuksen jälkeen Määttälä oli perustamassa Puistomännikkö Oy:tä.
Määttälä osti vuonna 2007 Antti Kankaan linja-autohallin Kannuskyläntieltä. Halli oli tuolloin heikossa kunnossa, mutta Määttälä pisti hallin kuntoon täysremontilla. Hallia korotettiin 1,2 metriä ja ulkoaluetta laajennettiin sekä asvaltoitiin. Laajalla asvalttialueella on hyvä esimerkiksi harjoitella moottoripyörällä ajoa, Määttälä sanoo. Hallin tiloissa toimii moottoripyöräkerho Beach Riders. Hallissa on myös useiden motoristien pyörät talviteloilla. Kerhotiloissa on vuosien varrelta monen reissun muistoa seinillä. Yksi silmiinpistävä on karikatyyri Seppo Määttälästä. Sen on piirtänyt edesmennyt taiteilija Jope Ruonansuu, jonka hyvä ystävä Määttälä oli. Ruonasuu kuoli viime vuonna.
Moottoripyörät olivat myös Jopen sydäntä lähellä. Paljon on hyviä muistoja hänestä. Määttälä oli vahvasti mukana vuonna 2014 Jopen 50v -kiertueella.
Kaikilleon aikansa täällä maan päällä. Määttälä haluaa työntäytteisten vuosien jälkeen nauttia elämästä. Hallista löytyy muun muassa poreallas, jossa maallisia murheita voi välillä lievittää. Lisäksi hallista löytyy Kapteeni Koukku -pienoismalli, joka muistuttaa Määttälää yrittäjyydestä. – Se muistuttaa sinnikkyydestä ja periksiantamattomuudesta, jota yrittäjältä vaaditaan. Nyt on kuitenkin yrittäjyys takana ja edessä Suomen kesä. Kuinkahan monta ajokilometriä tänä suvena Määttälän menopeliin kertyy? Katseenkääntäjä. Kesällä Seppo Määttälä ja trike saavat taatusti uteliaita katseita. Joni Mäki-Petäjä
Jannella on sivu, jossa hän kertoo trikensä rakentamisesta. Alla linkki sivuille. Jos sivu ei aukea suoraan, kopioi teksti selaimeesi.
https://sites.google.com/view/cavalcus/cavalcus
Lähde: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/8564/Salpa-MCC-toimii-rennoin-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6in-ilman-kummempia-velvotteita.htm
Reilut puolitoista viikkoa sitten vierailimme Rottarallissa. Tuolloin Suomi tai ainakin suurin osa Suomesta oli helteiden kourissa. Rottarallissa oli useita eri kerhoja edustettuna, mutta huomiomme kiinnittyi tällä kertaa Salpa MCC:n hieman persoonallisempaan "rallileiriin", sillä perinteisten telttojen sijaan paahtavalta auringolta suojaava katos oli viritetty kolmen, moottoripyörien perässä vedettävän asuntoperävaunun perään. Saimme luvan liittyä seuraan ja samalla pääsimme tutustumaan jälleen yhteen uuteen moottoripyöräkerhoon.
Tässä kohti täytyy myöntää, että helle oli tehnyt tehtävänsä ja varjoon pääsy oli todella tervetullutta. Tunnelma Salpa MCC:n leirissä oli mukavan leppoisa.
Milloin ja miksi Salpa MCC on perustettu? – Perustamisvuosi taisi olla 2012. Emme haluneet kuulua mihinkään suurempaan kerhoon. Halusimme perustaa perhepiirissämme oman kerhon, rennoilla säännöillä, ilman kummempia velvotteita ja kutsuttiin pari kaveria mukaan, muistelivat Päivi ja Seppo Laaksonen kerhon perustamisen alkuaikoja. – Alunperin kaikilla oli Harrikat, mutta nyt jäseniltä löytyy Trikejä, joilla voi vetää näitä isompia asuntovaunuja ja muitakin merkkejä. Perustamishetkellä kaikki jäsenet taisivat olla Hollolasta, mutta nyt osa on kauempaa. Kotitalli tai siis tallibaari on kuitenkin yhä meidän kotiosoitteessa Hollolassa, Laaksoset jatkoivat.
Kuinka suuri mp-kerho Salpa Mcc on? Onko lisäksesi muita naisjäseniä? – Tällä hetkellä jäseniä on 14. Pääasiallisesti jäsenet ovat pariskuntia, eli naisia on noin puolet. Alusta asti oli myös selvää, että sukupuolesta riippumatta kaikki ovat täysivaltaisia jäseniä, painotti Päivi Laaksonen. Ajatko itse? – On minulla pyörä, mutta se on seissyt tallissa muutaman vuoden. Nykyään istun mielelläni kyydissä, vakuutti Päivi Laaksonen. Kuinka monetta kertaa olette Rottarallissa? – Tämä on aika mones. Käytiin jo silloin kun Rottaralli järjestettiin vanhassa paikassa Löydön Kartanolla. Tämä uusi paikka on nyt hyvä ja Rottaralli on muutenkin hyvin järjestetty ralli. Kaikki toimii, totesivat Salpa MCC:n jäsenet. Kierrättekö paljon muita ralleja? – Silloin kun pääsee, niin pitää nauttia. Kierrän kaikki Harrikka-rallit. Viikko sitten olin Levillä ja tottakai Himoksella järjestetyssä H-D Super Rally:ssa, listasi Jari Tommola.
– Ihmisen elämä on niin kiireistä, että nykyään ei ehdi joka paikkaan. Trike-tapaamisissa käydään, alkuvuodesta oltiin yhdessä rallissa, nyt täällä Rottarallissa, totesivat puolestaan Seppo ja Päivi Laaksonen. Puhe kääntyi Salpa MCC:n leirissä oleviin asuntovaunuihin. – Enää ei jaksa telttailla, joten suunnittelin ja rakensin itse omasta päästä tuon asuntovaunun. Siinä on makuutilat kahdelle, kehui Jari Tommola asuntovaunuaan.
– Me ostettiin omamme ihmiseltä, jolla ei ollut moottoripyörää, mutta oli voittanut kyseisen asuntovaunun arvalla. Tämä on kätevä. Taittuu suhteellisen pieneen tilaan, mutta avattuna siitä tulee kaksi makuuhuonetta ja avokeittiö oleskelutiloineen. Hella toimii kaasulla. Näin kun olemme kahdestaan matkassa, niin toinen makuuhuone toimii varastona, selitti Päivi Laaksonen ja antoi luvan kurkistaa sisälle.
Leirissä oli myös Arto Taipale, joka oli matkassa Boom trikellään. Pyörän perään oli myös ripustettu reippaan kokoinen asuntovaunu, jossa tilaa ja varusteita riitti mukavasti. – Euroopan puolella on lanseerattu tällaiset Trike meetingit, jotka on vain kolmipyöräisille, ja Englannissa vedetään jopa kahta vaunua triken perässä. Silloin letkassa on pyörän lisäksi telivaunu ja perävaunu, kertoo Arto Taipale.
– Trike on luokiteltu L5E-ajoneuvoksi, ja silloin sillä on mahdollistavetää jopa 550 kg:n jarrullista vaunua. Suomen lainsäädäntö ei sinänsä tunne jarrullista perävaunua tällaisessa ajoneuvossa, mutta kun tämä on Saksassa tyyppihyväksytty, niin se kelpaa myös Suomessa. Mistä innostus trikeilyyn? – Ajoin 2-pyöräisellä moottoripyörällä nuorempana, ja kun vauhdilla ajetaan, niin onhan se kaksipyöräinen parempi, mutta olen jo 12 vuotta harrastanut trikejä. Nämä pysyvät paremmin pystyssä, Taipale myhäilee. – Triket ovat turvallisempia.
Vaikka vaunu on perinteisesti ajateltuna isohko pyörän perään, kulkee se kuitenkin mukana nätisti. – Boom Trikessä on kahden litran kone, ja muutenkin paljon auton teknologiaa, kuten esimerkiksi pakki, joten se on oikeastaan moottoripyörän ja auton sekasikiö. Tavallaan sen takaosa on puhtaasti autoteknologiaa, Taipale selventää. Kiitimme mukavasta juttutuokiosta, tarjotuista virvokkeista ja lähdimme jatkamaan matkaa.
KALEVA.FI, 11.6.2019 19:45 | PÄIVITETTY 11.6.2019 19:51 HELI NURKKALA Esko Juntusta tohtii nykäistä hihasta ja kysellä tarkemmin miehen menopelistä. Juntunen on nimittäin liikkeellä turbotetulla V8-koneisella trike-moottoripyörällä, jollaista ei toista tule vastaan. Vaikka harvinaislaatuinen trike onkin kyseessä, ei omistaja aio varjella ajokkia autotallissa. Juntunen tuumaa, että trike on valmistettu käyttöä varten ja useammat reissut on jo merkitty kalenteriin kesäksi. – Juhannusta edeltävällä viikolla ollaan Kouvolassa Japsistarat ry:n kokoontumisessa. Juntunen laskee moottoripyöräilleensä nelisenkymmentä vuotta. Ensimmäisen moottoripyörän hän hommasi Ruotsissa asuessaan vuonna 1971. Trike-kantaan mies vaihtoi vakavan sairaustapauksen jälkeen. – Aivoinfarkti iski vuonna 2015. Kohtaus oli sen verran paha, etten pysty enää ajamaan tavallista moottoripyörää. En joutunut luopumaan harrastuksesta, koska pystyn ajamaan kolmipyöräistä trikeä, jossa on käsikäyttöinen automaattivaihteisto. Juntunen ehti ajella jo tovin ensimmäisellä kolmipyöräisellä, mutta mielessä muhi suunnitelma, jonka toteuttamisen mahdollisti ProBoost Finlandin Jarmo Kelahaara. Viime marraskuun vaihteessa suunnitelma pääsi varsinaisesti jaloille, kun trike sai omavalmisteluvan Trafista. Triken moottorin ja perän rakentamiseen Juntunen osti 740 i -koneella olevan BMV:n. Pyörän keulan rakentamista varten hän hommasi Suzuki Hayabusan. – Pyörä on omavalmiste, joten rakentaminen vaati paljon suunnittelua, kokeilua, ja se valmistui osa osalta. Rakentaminen vei puoli vuotta, joka on lyhyt aika, mutta Kelahaara onkin oman alansa Houdini pyöränrakentamisessa, Juntunen kehuu moottoripyörärakentajan ammattitaitoa. Koska kyseessä on uniikki moottoriajoneuvo, Juntunen ei halua paljastaa siitä kaikkia yksityiskohtia. Triken ominaisuudet testattiin kaksipäiväisessä testiajossa. – Testiajajat ihmettelivät, miten ketterästi näin massiivinen pyörä kääntyy tiukoissakin testikurveissa. Itse olen samaa mieltä. Trike on tosi tukeva ajaa, mutta se kääntyy yllättävän hyvin ahtaissa paikoissa. Ihan pienikokoisesta trikestä ei olekaan kyse. Juntunen vertaa, että se painaa pienen henkilöauton verran. Strategiset mitat ovat 145 senttiä korkeus, 178 senttiä leveys ja 358 senttiä pituus. – Heppojakin löytyy koneesta kuin pienestä kylästä. Moottoripyöräily ei ole vain miehen oma harrastus, sillä reissuilla mukana kulkee Jesse-poika, 18. –Jessellä on kehitysvamma, mutta poika lähtee aina innokkaasti moottoripyöräreissuille. Jesseä varten olen asennuttanut aiempiin pyöriin turvavyön ja turvavyö on trikessäkin.
Ote lähteestä https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/5444/Others-MC-ja-muitakin-Rutakkorallin-vieraita-sek%C3%A4-kuvakavalkadia.htm
SUNNUNTAI 11.6.2017 10:15
Trike Olemme itse jo lähdössä, mutta rallialueelle tulee lisää rallikansaa tasaisena virtana. Rutakkorallissa on pääasiallisesti motoristeja Pirkanmaalta ja sen ympäristöstä, mutta kauempaankin paikalle tullaan. Hitaasti lähestyy punainen Trike, etsien sopivaa telttapaikkaa. Joensuulainen Timo Rapatti edustaa Trikers Club Of Finland:ia. – Kierrän noin viisi rallia vuodessa. Ralleja on niin paljon, ettei joka paikkaan ehdi. Tästä on kahdeksan vuotta kun olin edellisen kerran Rutakkorallissa, Timo Ripatti kertoo ja alkaa laittamaan leiriään pystyyn.